Säljverktyg för SOVA
Guide i digitaliseringen
När SOVA påbörjade sin digitala transformation blev vi deras teknikbyrå. Vi blev tillfrågade att ge vår syn på hur de skulle gå från multikanal till omnikanal vilket blev starten på ett roligt projekt med flera vinster.
Kortade kötider
Som en första fas kom vi tillsammans med SOVA fram till att få ner tiden det tog en säljare att konfigurera och registrera en säng i deras kassasystem, från uppemot 40 minuter till under tre. Det gav kortare väntan från att kunden bestämt sig till att den kunde betala samt mer tid över för säljarna att ta hand om nya kunder.
Minimerad upplärningstid
Vi såg också till att minska risken för felbeställningar vilket i sin tur ledde till att utbildningstiden för nya säljare gick från veckor till timmar.
Inget krav på ny hårdvara
Även om SOVA valde att köpa in nya iPads så var det inget tvång. Lösningen är helt webbaserad och fungerar på alla nutida enheter med en browser. Säljare kan med andra ord använda både surfplattor och telefoner, men även laptops om de skulle vilja.
Och så det tekniska… Det vi byggde var ett API som knyter samman deras befintliga system för kundlojalitet, lagerstatus, leveranstid, produktinformation och kassa. Detta API föder sedan en webbapp som gör det möjligt för säljaren att tillsammans med kunden konfigurera en säng på nolltid, med en iPad, ute på butiksgolvet.