X som Super-App™? Tror inte det.
Elon Musk gillar att ha många bollar i luften, men det finns en boll han gärna sluppit jonglera: Twitter.
Som ni alla har glömt så gjorde herr Musk (med rätta) sitt yttersta för att dra sig ur Twitterköpet. Det gick inte av den enkla anledningen att han på eget bevåg avskrivit sig rätten till Due Diligence. Bra jobbat herr geni. Bravo….
När han väl satt där med grisen i säcken så kliade han sig på sin rakade hals och funderade på hur han skulle ro fan i land. En serie allt mer korkade beslut följde innan han föll tillbaka på Silicon Valleys hemliga lösning på alla problem: peka på något annat som lyckats och säg “Som det där, fast för X”*
Det Musk pekade på var kinesiska super-appar, mest kända på denna sidan den mongoliska stäppen tack vare WeChat, och Musks köp av Twitter skulle vara en språngbräda till hans egen super-app X.
Var det en bra idé? Nej.
Kommer han att lyckas? Nej.
Hade det varit bra om han lyckades? Nej.
Varför var detta en dålig idé?
Well, ett ökänt buggigt socialt nätverk med en samling journalister och bråkstakar är inte en bra grund för någonting.
Varför kommer han inte att lyckas?
Därför att han har uthållighet som ett smörgåsrån i en balja vatten. Om vi tittar på vad som menas med en super-app så tänk dig följande.
Ta BankID, Messenger, Swish, och Instagram, och baka ihop dem. Lägg sedan till en app för varenda restaurangkedja, kollektivtrafikbolag, och taxiverksamhet. Sedan för alla hemleveranser av mat och hyrcyklar och allting där man utför en transaktion. Som grädde på moset så slänger man in videosamtal, och bloggar.
Resultatet blir en SuperApp™ . Tänk dig nu att du ska fixa med all lagstiftning, skaffa avtal med alla banker, konkurrera ut YouTube, Instagram och TikTok. Få alla restaurang- och cafékedjor att gå över till din plattform och sedan alla parkeringsappar och kollektivtrafikföretag.
Låter det kul? Självklart inte. Det krävs uthållighet, en armé av advokater som håller koll på lagstiftning i en uppsjö olika länder och handelsområden, mängder av evangelister som övertygar alla dessa restauranger, kollektivtrafikbolag, taxibolag med mera att de ska utveckla en tredje app (utöver deras ios/android appar) för din nya superapp.
Det finns ingen chans att någon, allra minst herr Jag-bufflar-mig-till-framgång, klarar detta. Vi som lever under Apple/Google duopolet kommer inte få något annat än deras app stores.
Varför hade då varit kass om han lyckades?
Efter att använt WeChat i en månad till att köpa kaffe, beställa mat, boka taxiresor och leka influencer (över 100k visningar på två av mina videos) så kan jag bara säga … tja, det var väl okej. Men det är varken bättre eller sämre för oss användare att använda en super-app jämfört med flera olika appar.
Okej, det finns en fördel, man är redan inloggad så identifiering via BankID/Google/Apple försvinner. När jag får en räkning via Kivra och vill betala den så blir det en småkomisk kedja av inloggningar:
- Klicka på betala i Kivra
- Banken laddas
- Banken ber mig logga in med BankID
- Klicka på betala i banken
- Klicka på signera i BankID
- Tillbaks i Kivra
I en SuperApp™ hade det antagligen bara krävts ett klick på en betalknapp.
Den lilla bekvämligheten är inte värd att bygga ett monopol för. Särskilt inte ett som kontrollerar alla vardagliga aspekter av vår ekonomiska interaktion med omvärlden. I övrigt så är superappar inte fullt så smidiga som det låter.
Det första man gör om man kommer in på en cafékedja i Kina är att scanna deras WeChat qr-kod som ser ut som en sån där spejsad qr-kod folk försökte sälja in till tidningar för 8-10 år sedan.
Som du märker är skillnaden mot att gå in på Espresso House och scanna deras QR kod för att installera deras app, och slutligen beställa en kaffe med den appen i stort sett obefintlig. Det är det där med betalningen som redan är löst i WeChat, men i övrigt… (Emoji på person som rycker på axlarna)
Återigen, det är inte värt den lilla bekvämligheten för att ge all information om allt vi gör till ett enskilt företag. Vi i EU kan vara väldigt glada och tacksamma för DMA som effektivt sätter stopp för sånt. I USA får de förlita sig på Apples girighet ett tag till.
Dessutom är det inte så kul när varenda café blir en sorts ghost kitchen fast ändå inte. De känns mer som paketutlämningen på ICA än platser man vill besöka. På de riktiga Caféerna, de där man vill sitta ett tag och prata med den nördiga baristan, använder man i och för sig också WeChat, men då är det som att betala med Swish. Ännu en grej vi redan gör idag.
Hur som helst, X kommer aldrig att bli en superapp. Musk har inte diciplinen som krävs och är alldeles för tunnhudad för att förhandla med all intressenter. Frågan är om X ens finns kvar om 5 år.
*Fattar du, Uber for X blev snabbt ett skämt men nu har Musk döpt om Twitter till X så detta skämtet är helt amazingly bra.
** Jag pratar om den kinesiska cafékedjan Luckin Coffee som hade enormt många caféer, väldigt gott kaffe, och (för en svennebanan som jag) helt galna “månadens kaffe”. Lättöl med en shot espresso? Absolut!