Varför gör alla smarta högtalare?

Det smarta hemmet är inte på långa vägar här, men det verkar som att smarta högtalare kommer bli vår främsta kontaktyta.

Kristoffer Yi FredrikssonDigital Strateg12 okt, 2017

En sak jag gillar med att följa teknik är när det seglar upp något helt otippat och plötsligt helt dominerar landskapet. Det tydligaste exemplet är iPhone men det finns en rad andra små saker som dykt upp genom åren.

Vem trodde till exempel att en dejtingapp (Tinder) skulle bli ett populärkulturellt begrepp? Eller att en Lunarstorm-klon (Facebook) skulle hota att kullkasta hela det västerländska samhället?

Nu ser vi kraftigt ökad aktivitet i ett område ingen trendspaning förutsåg för några år sedan: smarta högtalare.

Kort historik över den smarta högtalarens utveckling:

Det jag tycker är mest överraskande är hur Apple och Google inte nöjer sig med enkla högtalare vars huvudsyfte är att tjäna som accesspunkt till deras respektive assistent, utan istället rör sig mot det så kallade "room filler" segmentet som tidigare dominerades av SONOS. Google Home Max har till och med line in och kan, i likhet med Sonos utbud, parkopplas för stereoljud. Den går med andra ord att använda som självkalibrerande högtalare till hemmastereon.

Så där har vi dem allihop. Amazon, Apple, Google och Microsoft (typ) med varsin assistent på en eller flera högtalare. I Googles, Microsofts och Amazons fall är det tydligt att de vill bli den självklara kontaktytan för alla de glödlampor, dörrlås, tv-skärmar, övervakningskameror, element, brödrostar, brandlarm, badrumsvågar, slow-cookers, och så vidare, vi kommer kommer koppla upp i vårt smarta hem.

Vad Apple vill är jag inte helt säker på. Deras HomePod känns lite som en "varken eller"-satsning. De har åtminstone lyxen att kunna ta det lugnt, och tjusningen med mjukvaruberoende prylar är att deras funktionalitet kan förändras över tid.

Facebook lyser med sin frånvaro och satsar istället på trendspananingarnas kung under de senaste, typ, 10 åren: VR. Det ska bli kul att se hur det går framöver. Alla andra bygger en framtid där vår kontaktyta med datorer försvinner i bakgrunden. Facebook vill hänga den ett par centimeter framför våra ögon och bädda in oss i en datorgenererad värld.