Vad behöver utvecklare veta om SEO?

Alla i kedjan tjänar på att ha grundläggande koll på SEO, en stor del handlar om teknik.

Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg13 okt, 2017

Jag var nyligen på SearchStars, en ny SEO konferens i Malmö, för att lära mig vad vi på 24HR kan göra för att underlätta våra kunders SEO arbete. Ganska mycket visade det sig.

Förutom de gamla klassikerna med att ge redaktörer möjlighet att sätta unika titlar på varje sida, enligt PRIMARY KEYWORD | SECONDARY KEYWORD | COMPANY NAME mönstret, samt kunna markera upp H1 och H2 korrekt, så var det två saker en utvecklare behöver veta om SEO.

Hastighet

Flera talare nämnde laddtider på <1 sekund som mål. Som tekniskt bevandrad kunde jag inte låta bli att fundera på om de talade om TTFP, TTFCR eller TTFI. Mitt råd är att följa RAIL modellen där det är <1 sek för TTFI som gäller. Ganska tufft med andra ord.

Här kan nya tekniker som Caching med ServiceWorkers eller AMP.

Vad det innebär

Under dagen blev det tydligt att väldigt mycket av SEO arbete går ut på att implementera en tredjapartstjänst för att att analysera trafiken, länkarna och söken på/kring en sida. Alla dessa tjänster segar ner upplevelsen radikalt. Utmaningen är att balansera hur snabbt en sida laddas, vilket i sin tur kommer påverka hur högt den rankar både direkt och indirekt, mot hur mycket besökarinformation du vill ha för att förbättra innehållet. Lyckligtvis går det att komma runt. (Vilket nästa punkt handlar om)

Event Streams

En presentation handlade om Five performance factors you need to know about in 2018 och en av de fem, event streams, erbjöd en möjlighet att både samla data och undvika massa sega tredjepartsscript på webbplatsen. Superförenklat handlar det om att som ägare av en webbplats ta all kontroll över hur besök "trackas" på ett domän för att sedan låta servern dela med sig av viss data, via APIer, till olika analysverktyg, CRM, och så vidare.

Har du som utvecklar webb inte gått över till att jobba headless redan, så är det bäst att du antingen ser dig om efter ett nytt jobb eller tar tag i det. Dagarna då det gick an att skinna ett färdigt CMS som sen tog hand om allt meck är över. För övrigt är det dags att vi slutar kalla det Headless och istället säger API First för det är det som är kärnan i den kommande vågen av webbplatsbyggande. Vi har spelat in en podcast om SEO för dig som vill höra mer.