5 min läsning

Tillgänglighets-direktivet och WCAG

Från och med 28 juni 2025 börjar det nya tillgänglighetsdirektivet att gälla.

Kristoffer Yi Fredriksson12 dec, 2024

Från och med 28 juni 2025 börjar det nya tillgänglighetsdirektivet att gälla. Det innebär i korthet att alla appar och webbplatser ska vara visuellt tydliga och erbjuda stöd till skärmläsare och andra hjälpmedel för personer med syn- eller rörelsehinder. Direktivet innehåller information om vem som berörs, men hur digitala tjänster måste anpassas får man läsa i WCAG 2.1.

Vadå WCAG?

En hopplös förkortning att lägga på minnet, men det handlar om innehåll på webben som ska följa tillgänglighetsriktlinjerna, så: Web Content Accessibility Guidelines.

EU:s tillgänglighetsdirektiv använder WCAG 2.1 som grund för sina krav och ställer därmed tydliga förväntningar på de organisationer som berörs av det.

Vem måste följa det här direktivet?

Om du läser den här texten i din yrkesroll är sannolikheten mycket hög – typ 99,9 % – att din organisation eller företag omfattas. Undantag finns, men de är få. Företag med tio eller färre anställda och en omsättning under 2 miljoner euro behöver till exempel inte följa direktivet.

Dessutom finns ett undantag om det skulle innebära slutet för hela ditt erbjudande att anpassa det för WCAG, men ärligt talat har vi svårt att föreställa oss ett sådant scenario. Om du kan ge ett exempel, hör gärna av dig!

Även APIer är undantagna, men deras dokumentation är det så klart inte. Detta för att WCAG och tillgänglighetsdirektivet är till för människor, inte maskiner.

Tillgänglighet för alla

Tillgänglighet är till för oss alla. Det handlar i grunden om att ha en realistisk syn på hur användare interagerar med produkter och tjänster. Det är inte bara de som har en permanent funktionsnedsättning som har nytta av att en webbplats uppfyller WCAG. Alla kan tillfälligt hamna i situationer där vi har begränsade sinnen eller rörlighet:

Man kanske glömmer monitorglasögonen hemma, eller har fått lock för öronen under en förkylning. En del vill kunna navigera med tangentbordet för att undvika musarm. Eller så är man stressad, i motljus och försöker hinna med en ersättningsbuss under kaotiska förhållanden.

Tillgänglighet handlar alltså om att skapa gränssnitt som fungerar för människor i verkliga livet, i alla lägen.

Varför är det viktigt?

Webben är inte längre en lyx utan en nödvändighet. Den är så integrerad i vårt samhälle att det blir direkt diskriminerande att gömma viktiga funktioner bakom ogenomtänkt design. Tänk på WCAG som en form av CE-märkning för din webbplats – en kvalitetsstämpel som garanterar att din lösning fungerar för alla. CE-märkningen är faktiskt en del av direktivet, men det berör bara dig som säljer hårdvara (ja, hårdvara ingår också i tillgänglighetsdirektivet men det är inte vårt område).

Vad EXAKT är det som ingår i WCAG?

Väldigt mycket. För mycket för att skriva om i en bloggpost. Men det positiva är att det finns mängder med verktyg som testar din webbplats åt dig och listar vad som måste åtgärdas. Genom att använda dem får du en tydlig bild av vad du måste fixa utan att du behöver lusläsa rekommendationerna på W3C:s webbplats med WCAG 2.1. Om du absolut vill läsa själv rekommenderar vi den finska sidan för WCAG där de gjort ett föredömligt jobb med att göra den mer överskådlig.

Men det är mer än så!

Inte nog med att det finns olika versioner av WCAG, det finns även olika nivåer inom varje version. För att uppfylla EU-kraven i tillgänglighetsdirektivet måste man uppnå AA-nivån i WCAG 2.1. I vissa verktyg kan man själv ställa in vilken nivå man vill testa på, så det kan vara bra att ha koll på detta.

Vad gör jag nu då?

Vad gör jag nu då?

  • Testa din webbplats

Börja med att köra ett enkelt test på din webbplats. Det finns mängder av gratisverktyg online som kan ge dig en snabb överblick. Testa gärna med några olika för att få en bättre insikt i hur de fungerar och vad de olika kriterierna innebär. Här är två vi rekommenderar, plus en länk där du kan hitta mängder av andra:

  • Accessibility Checker - vår favorit, tydlig och överskådlig med mycket information.
  • Lighthouse - installera Lighthouse-plugin i Chrome så kan du testa mer än bara tillgänglighet.
  • W3C Test Tools - filtrerbar lista med mängder av tillgänglighetstester.
  • Fixa det du kan själv

Identifiera små justeringar som du kan göra själv och börja där. Att ta itu med de lågt hängande frukterna kan göra en enorm skillnad för användarna.

  • Ta hjälp med resten

För vissa saker kan du behöva hjälp, exempelvis om kontrasten mellan text och bakgrund är för låg. Då behöver din teknikpartner gå in och ändra CSS-filen. Några saker du bör kolla manuellt, eller be en extern partner hjälpa till med, är hur bra navigation via tangentbordet fungerar, samt om eventuella formulär är tillgänglighetsanpassade.

Det räcker inte att bara markera felaktigt ifyllda fält med en röd ram, eftersom det inte hjälper färgblinda användare. En bättre lösning är att flytta inmatningsfokus direkt till det felaktiga fältet, så slipper användaren klicka runt med tangenterna.

  • Automatisera där det går

För att göra en webbplats tillgänglig är det viktigt att använda ALT-taggar på alla bilder. En ALT-tagg är en beskrivande text som används av hjälpmedel för synskadade. Trots det saknar många webbplatser dessa taggar, eller så har de en stor bildbank helt utan beskrivningar.

Här kan generativa algoritmer förenkla arbetet. De är bra på att skapa bildbeskrivningar, även om de ibland missar viktiga detaljer eller sammanhang. Men eftersom ALT-taggar ska vara objektiva och neutrala, kan det här faktiskt bli en fördel. Algoritmerna kan hjälpa till att snabbt och effektivt skapa beskrivningar som uppfyller kraven och även i framtiden automatiskt generera ALT-taggar så fort en ny bild laddas upp.

Nedan ligger ett exempel på en ALT-text framtagen av ChatGPT. Denna funktion kan enkelt integreras i ditt arbetsflöde. Den behärskar även riktigt udda bilder:

  • Ställ krav vid nyproduktion

Se till att alla nya projekt följer tillgänglighetsdirektivet. Prata med dina leverantörer och be dem förklara hur de säkerställer detta. Vaga saker som “det finns en plugin till ert CMS” räcker inte.

Slutsats

Tillgänglighet är inte bara ett krav – det är en möjlighet att göra din webbplats bättre för alla. Börja idag! Ju mer tillgänglig din webbplats är, desto bättre blir den för alla användare, oavsett deras förutsättningar.

Andra bloggposter som du kanske gillar: