Jag hade helt fel om Apple Vision Pro
I slutet av förra året stack jag ut hakan och kom med tre benhårda förutsägelser. En av dem har nu “fallit ut” och går att stämma av mot verkligheten. Jag hade helt fel.
Jag skrev “Jag tror att Apple kommer visa demos där virtuella objekt interagerar med den verkliga världen i en mixad tredimensionell rymd.” Så blev det alltså inte. Istället släppte de sin VR-hjälm med lite halvhjärtade videos som enda sällskap. vilket i och för sig inte verkar dämpat entusiasmen för deras nya produkt något nämnvärt. Tji fick jag.
Anledningen till att jag satte mig att spå i teblad var att jag sen skulle kunna fundera över varför jag hade fel (eller rätt) och sen lära mig av det.
Så varför trodde jag att Apple skulle hålla ännu ett event om Vision Pro, och vad kan jag lära mig av mitt fel? Det enkla svaret på varför jag trodde Apple skulle visa mer är att jag inte tycker deras vr-hjälm känns särskilt användbar.
Visst, jag vet att det är jättecool att se på tredimensionella filmer i vr, det var det redan när jag testade med Google Cardboard. När man nu kan göra det högupplöst kvalité, och tredimensionellt ljud blir det så klart ännu häftigare. Inte 40 000 kronor häftigt kanske, men häftigt.
Tim Cook säger att det var fantastiskt att se Ted Lasso på sitt innertak, men återigen … 40 000 spänn för att se tv-serier för mig själv i sängen? Det känns inte som en revolution direkt. Självklart kan detta vara ännu en grej, i stil med 3d skrivare eller smartaklockor, där man inte fattar hur användbart det är förrän man verkligen har en. Jag ser till exempel inte alls poängen med smartwatches, och har inte heller någon. Däremot tycker jag att 3D-skrivare är något alla borde skaffa tillgång till, precis så som jag har tillgång till en via mitt jobb här på 24HR.
Då är MKBHDs glädje över att kunna redigera sina youtube-filmer på flyget utan att någon ser vad han håller på med mer begriplig. Nu är det verkligen inte ett problem de flesta av oss brottas med, men om man nu är en framgångsrik YouTuber som flyger hit och dit så kan jag tänka mig att 40 000 kronor för att kunna redigera i lugn och ro är en bra investering.
Jag känner något liknande när det kommer till hela “kolla en film på flyget fast det känns som att jag är ute i naturen”. Jag gillar det. Den gång om året (max) som jag åker på långresa hade det varit supertrevligt. Men skall jag köpa fyra vr-hjälmar så att hela familjen kan låtsas att de är i skogen istället för på ett plan? Då lägger jag hellre 160 000 kronor på ett par verkliga resor till någon verklig skog.
Jag tror verkligen att Apple Vision Pro kan funka som ett portabelt hemmabiosystem, men för mig personligen så är tv-apparater och projektorer inget spännande. Mitt problem är nog att jag gått i den gamla fällan med att tro att alla andra tycker lite som jag. För mig är idén att vara omgiven av svävande iPad-appar en mardröm snarare än en utopi.
Jag har också överskattat Apples tekniska förmåga. Jag trodde att de skulle ha löst det här med hur virtuella objekt kan integreras med verkligheten i realtid. Att ett 3D-objekt skulle kunna befinna sig bakom ett verkligt utan att det skulle se märkligt ut.
I de demos jag sett så funkar det inte riktigt. Apple verkar lag mycket krut på att användarens händer skall kunna ligga framför virtuella objekt, men det är gott om glitchar och clipping, och när MKBHD slänger in en F1 bil i ett rum så lyckas den stå på både golvet och ett bord samtidigt. Exakt på det sätt som saker inte kan.
Jag trodde helt enkelt att Apple hade mer att komma med än iPadskärmar ÖVERALLT. Jag hade fel. Helt fel. Som jag ser det är enda vettiga anledningen att köpa apples vr-hjälm att man vill skapa en app för kommande versioner av deras vr-hjälm.
Malmö Yrkeshögskola gör helt rätt när de köper in en så att deras studenter kan komma igång och labba skarpt. Sen verkar det iofs som att rätt passform är otroligt viktigt för funktionaliteten, och att dela en Vision Pro kan nog leda till en del bekymmer.
“[... ] the original draft of this newsletter included numerous other annoyances, such as poor eye-tracking, focus issues (both in overall sharpness and around the edges of things I was looking at) and a multitude of user interface bugs. I had, at one point, prepared to write a truly scathing review of this device, until I found out that most of these problems were the result of a poor fit, despite the fact that I was using Apple’s recommended sizing.”
Ed Zitron – The Apple Vision Pro: A Review
TL;DR
Jag hade fel, främst för att jag inte ser poängen med vr-hjälmar, men också för att jag hade orimliga förväntningar. Jag är inte emot VR-teknik i sig, men jag tror att den har en lång väg att gå innan den blir mainstream. Nu återstår att se om folk hittar ett riktigt bra användningsområde för VR, om Apple kan få ner priset till en rimlig nivå, om Meta kan göra sin Oculus Quest 3 lockande utanför en snäv krets med vr-entusiaster, och om Vision Pro blir nästa iPhone eller TouchBar.
Jag har i varje fall lärt mig att jag inte är tillräckligt intresserad för att kunna komma med vettiga gissningar om detta.