Cookiedöden del 2: Därför bör cookies dö
Förstapartscookies är nödvändiga för att webben ska fungera på ett smidigt sätt, men tredjepartscookies borde verkligen försvinna så fort som möjligt.
I vår första bloggpost om cookiedöden kan du läsa om viktiga termer.
Gå till en större webbplats och kolla hur många annonsnätverk de vill sälja din data till. Listan är oftast förbluffande lång och full av annonsnätverk som ingen vet vilka de är. Hur används den här datan? Vem köper den?
Men det gör väl inget? Då får jag relevanta annonser.
Jodå, oftast används din information till helt banala saker som retargeting av till exempel backtimjan eller cykelskor. Ibland blir det tjatigt, eller komiskt, som när de föreslår samma sak som man redan köpt. Ibland är det lite dumt, som när annonser för den där presenten man just beställt till sin fru dyker upp på familjens delade surfplatta. Men sånt är trots allt ganska harmlöst.
Men det finns gånger då det inte är okej, som när skojare utnyttjar det faktum att nätet gör det enkelt att framstå som ett lokalt företag, trots att de inte är det, för att blåsa folk och driva legitima företag i konkurs. Det finns studier som visar att den som köper via en riktad annons, betalar ett högre pris för en i vissa fall, sämre produkt. Eller de som visar ett tydligt samband mellan riktade annonser och finansiella bedrägerier.
Värst är det när informationen används mot enskilda människor i deras vardag, som att trakassera homosexuella eller lura kvinnor med oönskade graviditeter till falska abortcenter. Tack vare att övervakningen är helt automatiserad blir det dessutom riktigt billigt. Att spåra vart en enskild individ håller hus kostar så lite som 1000 dollar och kan göras av vem som helst, var som helst.
Det var just detta som GDPR ville råda bot på: att ge oss som använder internet en chans att själva bestämma över vem som fick vår data. Tyvärr var EU lite blåögt och trodde att företag skulle välja att minska antalet annonsnätverk de skickar data till, istället för att implementera milslånga listor med kryssrutor som ingen gillar. Men här är vi nu.
Vi i EU är inte ensamma om att försöka öppna upp onlinemarknadsföring för konkurrenter, och att värna om medborgarnas integritet. Allt fler länder börjar implementera lagar som ska minska, eller helt förbjuda tredjepartscookies. Apples App: Tracking Transparency är ett bra exempel ur två perspektiv: dels som ett svar på allt mer informationsgiriga appar och dels som en modell för hur onlineplattformar kan hantera detta.
Googles kommande Privacy Sandbox är ett försök att mota Olle i grind och själva få bestämma hur spårning på webben ska se ut i framtiden innan någon annan gör det åt dem. Hur de tänker göra detta och varför de verkar ha sneglat lite på Apple, berättar vi mer om i nästa inlägg i denna serie om cookiedöden.